[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 10، شماره 17 - ( 6-1401 ) ::
جلد 10 شماره 17 صفحات 37-18 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدل فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران
عبدالله علی اسماعیلی ، سیده زهرا حسینی درونکلایی ، مهدی احمدی پناه ، ارسطو گوران اوریمی* ، روانبخش گوران اوریمی، امین قنبری
چکیده:   (993 مشاهده)
زمینه و هدف: در یادگیری معکوس؛ مدرسان مکان را از آموزش مستقیم و در محیط یادگیری با گروه بزرگ تغییر داده، هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش بررسی: طرح تحقیق نیز از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و اعضاء کمیته آموزش و توانمندسازی دانشگاه‌های علوم پزشکی (مازندران، تهران، بابل و ...) و در بخش کمی؛ کارکنان معاونت توسعه مدیریت و منابع، واحد بهداشتی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بوده؛ در بخش کیفی با استفاده از روش نمونه­گیری گلوله برفی با 12 نفر از خبرگان، مصاحبه عمیق انجام گرفته و در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه با روش طبقه­ای نسبی چند مرحله­ای در بین 310 تن از نمونه­ها توزیع گردید. روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. داده­ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی با نرم افزارهای SPSS و  Smart PLS تحلیل گردید.
یافته­ها: نتایج نشان داد که فرایند یادگیری معکوس دارای 12 بعد بشرح انگیزه یادگیری، عوامل فردی، عوامل فرهنگ سازمانی، عوامل ساختاری، استقرار یادگیری معکوس، اقدامات تسهیلی، موانع و چالش­های سازمانی، موانع و چالش­های غیرسازمانی، بسترسازی و برنامه‌ریزی، آگاهی‌بخشی، کیفیت آموزش و کیفیت یادگیری بوده­است. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد مدل پارادایمی پژوهش، مورد تائید واقع شدند.
نتیجه گیری: به مسئولین دانشگاه علوم پزشکی مازندران توصیه می­گردد؛ برای فراهم­آوردن شرایط لازم برای استقرار یادگیری معکوس، تمهیدات لازم را با توجه به نتایج تحقیق حاضر، بیندیشند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری معکوس، دانشگاه علوم پزشکی مازندران.
متن کامل [PDF 910 kb]   (411 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تحقیقات آموزشی
دریافت: 1400/8/9 | پذیرش: 1400/10/14 | انتشار: 1401/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ali Ismaili A, Hosseini Daroun kolaei2 S Z, ahmadipanah M, Gooran orimi A, ghanbari A. Presenting a model of reverse learning process in education of Mazandaran University of Medical Sciences. JPE 2022; 10 (17) :18-37
URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-185-fa.html

علی اسماعیلی عبدالله، حسینی درونکلایی سیده زهرا، احمدی پناه مهدی، گوران اوریمی ارسطو، گوران اوریمی روانبخش، قنبری امین. ارائه مدل فرایند یادگیری معکوس در آموزش دانشگاه علوم پزشکی مازندران. مجله مهندسی فرآیندها. 1401; 10 (17) :18-37

URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-185-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 17 - ( 6-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Process Engineering

با عرض سلام
 لطفا طبق توضیحاتی که شفاها خدمت شما، عرض شد. در قسمت بارگذاری فایل فرعی باید فرم تعهد نامه پیوست شود.
 در قسمت فایل بدون نام نویسندگان ، فایل مقاله (که نام نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی حذف شده باشد) بارگذاری شود.

و در قسمت بارگذاری فایل اصلی(مشخصات نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی و به صورت فایل word) بارگذاری کنید .
 لطفا به نکات راهنمای تدوین برای نویسندگان توجه کافی شود و پس از اماده نمودن مقاله نسبت به بارگذاری آن اقدام نمایید

با تشکر 13/10/95

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710