[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 16 - ( 12-1400 ) ::
جلد 9 شماره 16 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی و رتبه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل گرا و علت گرا در دانشگاه‌های آزاد اسلامی
جلوه امامی قره حاجلو، علی گل افشانی*، علی صالحی
چکیده:   (67 مشاهده)
هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل­گرا و علت­گرا در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش­ از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه اساتید هیات علمی دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1537 نفر تشکیل می­دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه­ محقق ساخته استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل­گرا و علت­گرا با 73 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن نیز تایید شد. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آن­ها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید می­باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا دارای سه بعد «استقلال علمی، استقلال فکری و استقلال در روابط ملی و فراملی» و بعد استقلال علمی دارای چهار مؤلفه­ (تحقیق و پژوهش، برنامه­ریزی درسی و آموزشی، آزادی علمی و ارزیابی و تضمین کیفیت برنامه­ها)، بعد استقلال فکری دارای سه مؤلفه (حفظ مالکیت فکری، نقادی فکری و تولید و ارتقای فکری و فرهنگی) و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای دو مؤلفه (ارتباطات و روش­ها و سیاست­ها) می­باشد. که بعد استقلال علمی دارای بیش­ترین رتبه و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای کم­ترین رتبه  است. همچنین استقلال دانشگاهی با رویکرد علت گرا دارای دو بعد «استقلال سازمانی و استقلال مالی» و بعد استقلال سازمانی دارای پنج مؤلفه­ (اهداف و سیاست­ها و قوانین، ارزیابی و تضمین کیفیت، برنامه ریزی و خدمات، امور اداری و داخلی، تامین نیروی انسانی) و بعد استقلال مالی دارای دو مؤلفه (کسب و تامین بودجه و تخصیص بودجه و انباشت مازاد آن) می­باشد که بعد استقلال مالی دارای بیش­ترین رتبه و بعد استقلال سازمانی دارای کم­ترین رتبه است.
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: استقلال دانشگاهی، رویکرد دلیل گرا، رویکرد علت گرا، دانشگاه
متن کامل [PDF 784 kb]   (25 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1400/5/7 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Emami Qara Hajloo J, Golafshani A, salehi A. The Recognition and Ranking of the Dimensions of University Autonomy with Reason and Cause Approaches for the Efficiency of Islamic Azad Universities. JPE. 2022; 9 (16) :1-16
URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-173-fa.html

امامی قره حاجلو جلوه، گل افشانی علی، صالحی علی. شناسایی و رتبه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل گرا و علت گرا در دانشگاه‌های آزاد اسلامی. مجله مهندسی فرآیندها. 1400; 9 (16) :16-1

URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 16 - ( 12-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Process Engineering

با عرض سلام
 لطفا طبق توضیحاتی که شفاها خدمت شما، عرض شد. در قسمت بارگذاری فایل فرعی باید فرم تعهد نامه پیوست شود.
 در قسمت فایل بدون نام نویسندگان ، فایل مقاله (که نام نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی حذف شده باشد) بارگذاری شود.

و در قسمت بارگذاری فایل اصلی(مشخصات نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی و به صورت فایل word) بارگذاری کنید .
 لطفا به نکات راهنمای تدوین برای نویسندگان توجه کافی شود و پس از اماده نمودن مقاله نسبت به بارگذاری آن اقدام نمایید

با تشکر 13/10/95

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4419