هدف کلی پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیلگرا و علتگرا در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه اساتید هیات علمی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1537 نفر تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 308 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیلگرا و علتگرا با 73 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید و روایی سازه آن نیز تایید شد. پایایی ترکیبی و مقدار آلفای کرونباخ آنها نیز بالای 7/0 محاسبه شد که مورد تایید میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج نشان داد که؛ استقلال دانشگاهی با رویکرد دلیل گرا دارای سه بعد «استقلال علمی، استقلال فکری و استقلال در روابط ملی و فراملی» و بعد استقلال علمی دارای چهار مؤلفه (تحقیق و پژوهش، برنامهریزی درسی و آموزشی، آزادی علمی و ارزیابی و تضمین کیفیت برنامهها)، بعد استقلال فکری دارای سه مؤلفه (حفظ مالکیت فکری، نقادی فکری و تولید و ارتقای فکری و فرهنگی) و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای دو مؤلفه (ارتباطات و روشها و سیاستها) میباشد. که بعد استقلال علمی دارای بیشترین رتبه و بعد استقلال در روابط ملی و فراملی دارای کمترین رتبه است. همچنین استقلال دانشگاهی با رویکرد علت گرا دارای دو بعد «استقلال سازمانی و استقلال مالی» و بعد استقلال سازمانی دارای پنج مؤلفه (اهداف و سیاستها و قوانین، ارزیابی و تضمین کیفیت، برنامه ریزی و خدمات، امور اداری و داخلی، تامین نیروی انسانی) و بعد استقلال مالی دارای دو مؤلفه (کسب و تامین بودجه و تخصیص بودجه و انباشت مازاد آن) میباشد که بعد استقلال مالی دارای بیشترین رتبه و بعد استقلال سازمانی دارای کمترین رتبه است.
Emami Qara Hajloo J, Golafshani A, salehi A. The Recognition and Ranking of the Dimensions of University Autonomy with Reason and Cause Approaches for the Efficiency of Islamic Azad Universities. JPE 2022; 9 (16) : 1 URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-173-fa.html
امامی قره حاجلو جلوه، گل افشانی علی، صالحی علی. شناسایی و رتبه بندی ابعاد استقلال دانشگاهی با رویکردهای دلیل گرا و علت گرا در دانشگاههای آزاد اسلامی. مجله مهندسی فرآیندها. 1400; 9 (16) :1-16
با عرض سلام
لطفا طبق توضیحاتی که شفاها خدمت شما، عرض شد. در قسمت بارگذاری فایل فرعی باید فرم تعهد نامه پیوست شود.
در قسمت فایل بدون نام نویسندگان ، فایل مقاله (که نام نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی حذف شده باشد) بارگذاری شود.
و در قسمت بارگذاری فایل اصلی(مشخصات نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی و به صورت فایل word) بارگذاری کنید .
لطفا به نکات راهنمای تدوین برای نویسندگان توجه کافی شود و پس از اماده نمودن مقاله نسبت به بارگذاری آن اقدام نمایید