:: دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) ::
جلد 5 شماره 11 صفحات 16-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی مؤلفه‌های چابکی سازمانی جهت طراحی الگوی دستیابی به چابکی در ادارۀ تأمین اجتماعی
تکتم قویدل ، بهرنگ اسماعیلی شاد*
چکیده:   (1906 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف پژوهش، شناسایی مؤلفه‌های چابکی سازمانی جهت طراحی الگوی دستیابی به چابکی می­باشد.
مواد و روشها: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. جامعه آماری، کارکنان ادارۀ تأمین اجتماعی شهرستان بجنورد بودند. روش نمونه‌گیری تمام شماری بود که 132 پرسشنامه عودت شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری و محتوایی آن توسط متخصصان و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد (934/0 =r ).
یافتهها: بر اساس تحلیل عاملی 50 مؤلفه در 8 بعد (مدیریت سازمان، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی، مؤلفه فناوری) قرار گرفت. نتایج نشان داد وزن رگرسیونی سه مؤلفه مدیریت تغییر؛ مدیریت کیفیت جامع و مدیریت منابع انسانی برابر 89/0، 80/0 و 62/0 می‌باشد. ضریب تأثیر رگرسیونی 37/0 برای مؤلفه مدیریت سازمان؛ 30/0 برای مؤلفه فرهنگ‌ها و ارزش‌ها؛ 28/0 برای مؤلفه مدیریت عملکرد؛ 25/0 برای مدیریت اطلاعات  و 20/0 برای مؤلفه فناوری بود.
استنتاج: راه بقا و موفقیت سازمانها در دنیای کنونی «چابکی سازمانی» است. با عنایت به یافته های پژوهش، سازمان تأمین اجتماعی جهت دستیابی به چابکی باید نسبت به اجرا و کاربست 8 بعد مطروحه و مؤلفه های آنها اهتمام ورزد.
واژه‌های کلیدی: چابکی سازمانی، مدیریت عملکرد، مدیریت کیفیت جامع، مدیریت تغییر، فرهنگ‌ها و ارزش‌ها، مدیریت منابع انسانی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات
متن کامل [PDF 10080 kb]   (477 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1396/4/2 | پذیرش: 1397/3/8 | انتشار: 1398/4/11


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها