:: دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) ::
جلد 5 شماره 11 صفحات 78-68 برگشت به فهرست نسخه ها
رضایتمندی کاربران نسبت به کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در مراکز آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندارن در سال 1395
آزیتا بالاغفاری، حسن صیامیان، عافیه پنق*
چکیده:   (2692 مشاهده)
سابقه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین رضایتمندی کاربران نسبت به کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در مراکز آموزشی‌-درمانی شهر ساری انجام شد.
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع کاربردی و به روش توصیفی انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری در دسترس مورد استفاده قرارگرفت و گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه­ای در چهار بخش انجام گرفت.
یافته‌ها: بیشترین درصد کاربران مربوط به گروه سنی 40 سال و بالاتر ، جنیست زن و مدرک تحصیلی لیسانس بود. در زمینه تعیین چگونگی تعامل کاربران با سیستم اطلاعات بیمارستانی،  بیشترین تعداد کاربران (5/41 درصد) در بخش پرستاری ایفای نقش می‌کردند. بیشترین تعداد کاربران (4/64 درصد) از سیستم اطلاعات بیمارستانی در انجام کار روزانه‌ی خود برای واردکردن و نمایش داده‌های پزشکی استفاده می‌کردند.بیشترین رضایتمندی مربوط به کیفیت وظایف و اطلاعات سیستم (71 درصد) وکمترین رضایت درباره کیفیت عملکرد (53 درصد) است.44 درصد از کاربران نسبت به قابلیت سیستم اطلاعات بیمارستانی در کمک به تصمیم‌گیری و 48 درصد از کاربران نسبت به کیفیت اطلاعات سیستم اطلاعات بیمارستانی رضایت داشتند.
استنتاج: به طور کلی علل نارضایتی میزان رضایت کاربران نسبت به کیفیت سیستم اطلاعات بیمارستانی، مربوط به زمان پاسخگویی طولانی،  قابلیت اطمینان کم،  قابلیت برگشت پذیری نامناسب،  مشکلات استفاده از مستندات موجود در سیستم و نارضایتی از فرمت خروجی‌های چاپ شده بود. با توجه به تأثیر سیستم اطلاعات بیمارستانی در جهت بهبود و ارتقاء کارایی تصمیم‌گیری می‌بایست در راستای توسعه مجدد سیستم اطلاعات بیمارستانی گام‌های موثری برداشته شود.
واژه‌های کلیدی: سیستم اطلاعات مدیریت، سیستم اطلاعات، بیمارستان
متن کامل [PDF 5794 kb]   (385 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مهندسی سیستم های سلامت
دریافت: 1396/12/6 | پذیرش: 1396/12/21 | انتشار: 1397/10/25


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها