:: دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) ::
جلد 5 شماره 11 صفحات 95-80 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری
رضا یوسفی سعید آبادی، علی گل افشانی*، تقی باهو طرودی
چکیده:   (2711 مشاهده)
سابقه و هدف: هدف از  پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری است.
مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری در سال 1393 به تعداد 85 نفر تشکیل می­دهند. که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) و با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده در سطح اطمینان %95 و خطای اندازه­گیری %5 تعداد70 نفر به­ عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسش­نامه­ هوش هیجانی بار-آن در 5 مولفه (مهارت­های درون فردی، مهارت­های بین فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کلی) با 90 سوال و پرسش­نامه سلامت روان گلدبرگ (28 GHQ) در 4 مقیاس (نشانه­های جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) با 28 استفاده شد.
یافته­ها: روایی صوری و محتوایی ابزار با توجه به استاندارد بودن، به تایید استاد راهنما رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش­نامه­ی هوش هیجانی 79/0=α  و برای پرسش­نامه سلامت روان 85/0=α بدست آمده که از لحاظ آماری معنادار می­باشد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی، درصد فراوانی، رسم نمودار، میانگین و انحراف معیار استفاده شده و در بخش آمار استنباطی از آزمون­های رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده شده است.
استنتاج: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفه­های هوش هیجانی (مهارت­های درون­فردی، مهارت­های بین­فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کلی) و سلامت روان کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روانی، کارکنان، سازگاری
متن کامل [PDF 8874 kb]   (497 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1397/1/19 | پذیرش: 1397/3/2 | انتشار: 1398/4/11


XML     Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 11 - ( 11-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها