بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری
|
رضا یوسفی سعید آبادی، علی گل افشانی*، تقی باهو طرودی |
|
|
چکیده: (2711 مشاهده) |
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری است.
مواد و روش ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری در سال 1393 به تعداد 85 نفر تشکیل میدهند. که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده در سطح اطمینان %95 و خطای اندازهگیری %5 تعداد70 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن در 5 مولفه (مهارتهای درون فردی، مهارتهای بین فردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کلی) با 90 سوال و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (28 GHQ –) در 4 مقیاس (نشانههای جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی و افسردگی) با 28 استفاده شد.
یافتهها: روایی صوری و محتوایی ابزار با توجه به استاندارد بودن، به تایید استاد راهنما رسید و پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامهی هوش هیجانی 79/0=α و برای پرسشنامه سلامت روان 85/0=α بدست آمده که از لحاظ آماری معنادار میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی، درصد فراوانی، رسم نمودار، میانگین و انحراف معیار استفاده شده و در بخش آمار استنباطی از آزمونهای رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده شده است.
استنتاج: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی و سلامت روان کارکنان آموزش و پرورش ناحیه 2 شهرستان ساری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای هوش هیجانی (مهارتهای درونفردی، مهارتهای بینفردی، مقابله با فشار، سازگاری و خلق کلی) و سلامت روان کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. |
|
واژههای کلیدی: هوش هیجانی، سلامت روانی، کارکنان، سازگاری |
|
متن کامل [PDF 8874 kb]
(497 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1397/1/19 | پذیرش: 1397/3/2 | انتشار: 1398/4/11
|
|
|
|