:: دوره 9، شماره 15 - ( 6-1400 ) ::
جلد 9 شماره 15 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مهندسی مجدد ساختار سازمانی با تکنیک‌های فرایندکاوی؛ مطالعه موردی در آموزش‌وپرورش مازندران
منصور اسماعیل پور* ، نبی اله یوسفی گرجی ، علیرضا اسلامبولچی ، محمدرضا ربیعی مندجین ، علیرضا امیرکبیری
چکیده:   (1146 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش‌وپرورش، به‌مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، امری حاکمیتی قلمداد میشود که باید ضمن توسعه پذیری و کاهش تصدی‌گری‌های غیرضروری در بعد اجرا، زمینه چابکی سازمانی برپایه آخرین الگوهای علمی را فراهم آورد.اقتصاد آموزش‌وپرورش، در سنوات اخیر به یک چالش اصلی فراروتبدیل‌شده است. مدیریت بهینه منابع و مصارف، افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی و افزایش سهم آموزش‌وپرورش از تولید ناخالص داخلی[1]، در ردیف کشورهای منطقه و دنیا، نیازمند  جدید و متنوع است؛ علی الخصوص در حیطه علمی.
مواد و روش‌ها: در این تحقیق سعی شده تا با رویکرد جدیدی به مساله چابک سازی سازمانی نگریسته شود. دیدگاه فرآیندگرایی، روشی است که در آن با مقایسه فرآیندی که در زمان جاری در سازمان در حال اجراست با مدل تصحیح شده فرآیند که از  توسط محققین تعریف‌شده است، می‌توان انحرافات را شناخت و نسبت به موفقیت آن، پیشنهاد‌های لازم را مطرح کرد.
این پژوهش در چهارگام انجام می‌شود، در گام اول فایل وقایع دو نمونه از فرآیندهای فعلی آموزش‌وپرورش مازندران ایجادشده درگام دوم،  پالایش شده و سپس الگوریتم‌های آلفا، آلفا+، ژنتیک و هیوریستیک روی این داده ها اجرا می شودو در قدم پایانی به تجزیه‌وتحلیل مدل جدید پرداخته می شود. جهت تعیین میزان کیفیت فرآیندهای بازسازی‌شده، از چهار معیار کیفی تناسب، سادگی[2]، دقت[3] عمومیت[4]  استفاده می‌شود. میزان تطابق مدل‌ها نیز با تدوین پرسشنامه‌ای که در اختیار کارکنان قرار داده می‌شود، سنجیده و تحلیل‌های آماریلازم عرضه می گردد.
 
[1] GDP
[2] simplicity
[3] precision
[4] generalization
واژه‌های کلیدی: فرآیندکاوی، آموزش‌وپرورش مازندران، الگوریتم تناسب، سادگی، دقت عمومیت، الگوریتم‌های آلفا، آلفا+، ژنتیک و هیوریستیک
متن کامل [PDF 719 kb]   (527 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مدیریت دولتی
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1398/8/13 | انتشار: 1400/6/31


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 15 - ( 6-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها