TI - The role of organizational culture in explaining the relationship between emotional intelligence and conflict management strategies (study about education in Mazandaran Province) PT - JOURNAL ARTICLE TA - JPE JN - JPE VO - 4 VI - 9 IP - 9 4099 - http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-87-fa.html 4100 - http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-87-fa.pdf SO - JPE 9 AB  - هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش فرهنگ سازمانی در تبیین رابطه بین هوش هیجانی و استراتژی­های مدیریت تعارض در آموزش و پرورش استان مازندران می­باشد. مواد و روش­ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1412 نفر تشکیل می­دهند. که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسش­نامه­های فرهنگ سازمانی دفت (2001)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و استراتژی­های مدیریت تعارض پونتام و ویلسون گردآوری شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان علم مدیریت رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.9= ، 0.85= و 0.87= محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. بحث و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که، فرهنگ سازمانی حاکم بر کل اداراه­های آموزش و پرورش استان مازندران، فرهنگ مشارکتی است. در سازمان­های با فرهنگ مشارکتی، کارآفرینی، ماموریتی و بورکراتیک بین هوش هیجانی و استراتژی مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. بدین صورت که در فرهنگ مشارکتی، استراتژی راه­حل­گرایی قوی­ترین رابطه را با هوش هیجانی دارا می­باشد و در فرهنگ­های کارآفرینی، ماموریتی و بورکراتیک، استراتژی عدم مقابله قوی­ترین رابطه را با هوش هیجانی دارا است. CP - IRAN IN - LG - eng PB - JPE PG - 1 PT - Research YR - 2018