TY - JOUR T1 - Designing an efficient model of organizational processes, case study: Department of Education, Mazandaran Province in iran TT - مهندسی مجدد ساختار سازمانی با تکنیک‌های فرایندکاوی؛ مطالعه موردی در آموزش‌وپرورش مازندران JF - JPE JO - JPE VL - 9 IS - 15 UR - http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-164-fa.html Y1 - 2021 SP - 1 EP - 18 KW - process mining algorithms KW - education KW - fitness KW - simplicity KW - precision KW - generalisation KW - Alpha KW - Alpha+ KW - Genetic KW - Heuristic N2 - سابقه و هدف: آموزش‌وپرورش، به‌مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی، امری حاکمیتی قلمداد می‌شود که باید ضمن توسعه پذیری و کاهش تصدی‌گری‌های غیرضروری در بعد اجرا، زمینه چابکی سازمانی برپایه آخرین الگوهای علمی را فراهم آورد.اقتصاد آموزش‌وپرورش، در سنوات اخیر به یک چالش اصلی فراروتبدیل‌شده است. مدیریت بهینه منابع و مصارف، افزایش بهره‌وری، استفاده حداکثری از مشارکت‌های مردمی و افزایش سهم آموزش‌وپرورش از تولید ناخالص داخلی[1]، در ردیف کشورهای منطقه و دنیا، نیازمند جدید و متنوع است؛ علی الخصوص در حیطه علمی. مواد و روش‌ها: در این تحقیق سعی شده تا با رویکرد جدیدی به مساله چابک سازی سازمانی نگریسته شود. دیدگاه فرآیندگرایی، روشی است که در آن با مقایسه فرآیندی که در زمان جاری در سازمان در حال اجراست با مدل تصحیح شده فرآیند که از توسط محققین تعریف‌شده است، می‌توان انحرافات را شناخت و نسبت به موفقیت آن، پیشنهاد‌های لازم را مطرح کرد. این پژوهش در چهارگام انجام می‌شود، در گام اول فایل وقایع دو نمونه از فرآیندهای فعلی آموزش‌وپرورش مازندران ایجادشده درگام دوم، پالایش شده و سپس الگوریتم‌های آلفا، آلفا+، ژنتیک و هیوریستیک روی این داده ها اجرا می شودو در قدم پایانی به تجزیه‌وتحلیل مدل جدید پرداخته می شود. جهت تعیین میزان کیفیت فرآیندهای بازسازی‌شده، از چهار معیار کیفی تناسب، سادگی[2]، دقت[3] عمومیت[4] استفاده می‌شود. میزان تطابق مدل‌ها نیز با تدوین پرسشنامه‌ای که در اختیار کارکنان قرار داده می‌شود، سنجیده و تحلیل‌های آماریلازم عرضه می گردد. [1] GDP [2] simplicity [3] precision [4] generalization M3 ER -