Journal Of Process Engineering
مجله مهندسی فرآیندها
JPE
Literature & Humanities
http://jpe.mazums.ac.ir
1
admin
1111
2222
8
7
14
2345-6736
13
fa
jalali
1394
10
1
gregorian
2016
1
1
2
3
online
1
fulltext
fa
بررسی شاخص ها و ابعاد TQMدر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران
Indicators and dimensions of TQM In Mazandaran University of Medical Sciences and Health Services
مدیریت دولتی
مدیریت دولتی
كاربردي
Applicable
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">سابقه و هدف:</span></span></strong> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">در اصول بنیادین مدیریت کیفیت جامع در راستای انطباق با حرکت تعالی خواه سازمان تجدیدنظر شده است. بر اساس ضرورتی که به منظور ایجاد تحول کیفی در مدیریت سازمان های آموزشی و خدمات درمانی وجود دارد، در این مقاله ضمن اشاره به اساس مدیریت کیفیت جامع (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TQM</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">) و ابعاد کیفیت به بررسی لزوم اجرای </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:arial,sans-serif;"><span style="font-size:10.0pt;">TQM</span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> و امکان استقرار و اجرای آن در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران خواهیم پرداخت</span></span></span><span style="font-family:2 mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">[11]</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">. تحقیقی با عنوان </span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در اداره پست استان گلستان انجام داد که بر اساس نتایج بدست آمده سیستم مدیریت کیفیت در ادارات پست استان گلستان قابل اجرا و استقرار بوده اما اینکه آیا اجرای این سیستم در سازمان با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر، جای تامل و بحث و بررسی بیشتری را دارد. هم چنین قابل اشاره است که در بحث عملیاتی سازی این سیستم در سازمان به نظر می آید با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل انجام شده سازمان با برطرف نمودن نقاط ضعف و آماده سازی بسترهای لازم به اجرای این سیستم اقدام نماید تحقیقی با عنوان امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانهای خدمات شهری : مطالعه شهرداری مشهد</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> که تحلیل داده های پژوهش نشان داد که تنها بیشتر ابعاد اصلی تحقیق یا قابل اجرا یا در حال اجرا بوده بجز بحث آموزش دائمی کارکنان که کمتر مورد توجه مدیران سازمان است. هوشنگ امیری در سال 1378 تحقیقی تحت عنوان بررسی عملکرد نظام مدیریت کیفیت فراگیر در حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که تحلیل پژوهش حاضر نشان داد که در بخش خدمات مهمترین رده سازمانی که می تواند روی کیفیت خدمات و رضایت مشتری تاثیر داشته باشد ،رده پایین سازمان است که شامل بخشهایی از کارکنان ، دفتر معاونت و مدیریت های ذیربط، دبیر خانه مرکزی ، خدمات پشتیبانی ، کارگزینی و غیره است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">مواد و روش­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> این پژوهش از نوع کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. در این تحقیق برای جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه­ای استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است که این پرسشنامه توسط </span></span><span style="font-family:2 mitra;"><span style="font-size:10.0pt;">[ 11]</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است. پرسشنامه مذکور با 3 سوال عمومی و 33 سوال مربوط به تحقیق طراحی شده است. پایایی این پرسشنامه 81% ( آلفای کرونباخ) اندازه گیری شده و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است، که 285 نفر بوده است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بوده است. از بین 285 پرسشنامه توزیع شده تعداد 280 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش از آزمون­های کولموگرف </span></span><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">–</span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> اسمیرنف جهت سنجش نرمال بودن داده­ها و از آزمون تی تک نمونه­ای جهت آزمودن میزان اجرایی شدن هریک از ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر استفاده شده است ضمنا از آمار توصیفی جهت تشریح شرایط دموگرافی پاسخ­گویان استفاده شده است و نرم افزار مورد استفاده درین تحقیق </span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">SPSS</span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> می باشد.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">یافته­ها:</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;"> اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که میانگین کسب شده برای مدیریت کیفیت جامع 915/3 بوده و با توجه به مقدار آماره تی نشان دهنده معنی دار بودن اختلاف با میانگین طیف لیکرت ( عدد 3) در سطح معنی­­داری 05/0 است، در بخش اجرای سیستم مدیریت کیفیت میانگین 012/4 بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار ، در بخش مسئولیت پذیری و خدمت رسانی میانگین 312/4 بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار، در بخش توجه مدیران به آموزش کارکنان میانگین 035/4 اختلاف با میانگین 3 معنی دار، در قسمت مشارکت کارکنان میانگین بدست آمده 656/2 اختلاف با میانگین 3 معنی دار نمی باشد، در بخش استفاده از آمار و اطلاعات در تصمیم­گیری سازمان میانگین 186/3 در حد متوسط بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار نمی باشد و در نهایت در بحث عوامل فیزیکی و محسوس سازمان میانگین 858/3 اختلاف با میانگین 3 معنی دار است.</span></span><br>
<strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">استنتاج</span></span></strong><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:10.0pt;">: مطالعه ما نشان می دهد که مدیریت کیفیت جامع در حال انجام و اجرا در دانشگاه علوم پزشکی می باشد و بجز در حوزه مشارکت کارکنان و استفاده از آمار و اطلاعات در تصمیم گیری­ها که در حد متوسط بوده سایر ارکان مدیریت کیفیت در سطح قابل قبول و خوبی قرار دارد.</span></span><br>
Based on the necessity to change the quality of education and health care total quality management has reconsider In order to adapt the basic principles toward excellent motion of organization .<br>
This paper not only has been referred to, total quality management (TQM) and quality of the implementation of TQM but also considered the necessity to deploy and run at Mazandaran University of Medical Sciences and Health Services.A standard questionnaire has been used to gather information's it has been used for the first time by .Tabari and sotoneh1389. It was designed with 3 general questions and 33 questions related to the research.<br>
The reliability has been measured about 81(percent). kerjesy Morgan table has been used to determine the sample size, which was 285. Among 286 questionnaires 280 were returned.In this study, the test ¬ Kolmogrov - has been used to test for normality of the data and t-test to test the implementation of Total Quality Management dimensions. In addition, descriptive statistics were used to describe the demographic conditions of responders . SPSS software has been used in this research report.<br>
The obtained results show that the average for TQM was 915/3.Tthe t-statistic values indicate significant differences between Likert (3) with p value 0/05.At quality management system average performance was 012/4 and significant mean differences was3.At Accountability and service average performance was 312/4 and significant mean differences,was 3.The average of Managers comment about Staff training was 4/035 and significant mean differences, was 3.About staff participating the average was 2/656 and significant mean differences, was 3.The use of statistical data in decision making, average was 186/3 and significant mean differences, was 3.<br>
Top of Form And finally the average was 858/3 in physical factors and significant mean differences, was 3.Our study suggests that TQM is being implemented at the University of Medical Sciences and health service.<br>
According to this study all organs were moderate and had acceptable quality level Except in employees participation area and using data's to decide . <br>
مدیریت کیفیت, کیفیت فراگیر, ابعاد کیفیت
management Quality, Pervasiv
1
11
http://jpe.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-37-1&slc_lang=fa&sid=1
Azizollah
khanariNezhad
عزیزاله
خناری نژاد
1003194753284600842
1003194753284600842
Yes
asghar
nadighara
اصغر
نادی قرا
statistic.nadi@gmail.com
1003194753284600843
1003194753284600843
No