Journal Of Process Engineering
مجله مهندسی فرآیندها
JPE
Literature & Humanities
http://jpe.mazums.ac.ir
1
admin
1111
2222
8
7
14
2345-6736
13
fa
jalali
1396
10
1
gregorian
2018
1
1
4
9
online
1
fulltext
fa
نقش فرهنگ سازمانی در تبیین رابطه بین هوش هیجانی و استراتژیهای مدیریت تعارض (مطالعه موردی آموزش و پرورش استان مازندران)
The role of organizational culture in explaining the relationship between emotional intelligence and conflict management strategies (study about education in Mazandaran Province)
مدیریت آموزشی
مدیریت آموزشی
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش فرهنگ سازمانی در تبیین رابطه بین هوش هیجانی و استراتژی­های مدیریت تعارض در آموزش و پرورش استان مازندران می­باشد. </span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">مواد و روش­ها:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان آموزش و پرورش استان مازندران به تعداد 1412 نفر تشکیل می­دهند. که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده­ها از طریق پرسش­نامه­های فرهنگ سازمانی دفت (2001)، هوش هیجانی برادبری و گریوز (2005) و استراتژی­های مدیریت تعارض پونتام و ویلسون گردآوری شد. روایی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">صوری و محتوایی </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">ابزار به تایید </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">متخصصان علم مدیریت </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 0.9=</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، 0.85=</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> و 0.87=</span></span></span> <span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> محاسبه شد. </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون چند </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">متغیره استفاده شده است. </span></span></span></p>
<p dir="RTL" style="text-align:justify;"><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">بحث و نتیجه­گیری:</span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج نشان داد که</span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">، </span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">فرهنگ سازمانی حاکم بر کل اداراه­های آموزش و پرورش استان مازندران، فرهنگ مشارکتی است. </span></span></span><span style="font-family:b zar;"><span style="font-size:11.0pt;">در <span style="color:black;">سازمان­های با فرهنگ مشارکتی، کارآفرینی، ماموریتی و بورکراتیک</span> بین هوش هیجانی و استراتژی مدیریت تعارض رابطه مثبت و معنی­داری وجود دارد. بدین صورت که در فرهنگ مشارکتی، استراتژی راه­حل­گرایی قوی­ترین رابطه را با هوش هیجانی دارا می­باشد و در فرهنگ­های کارآفرینی، ماموریتی و بورکراتیک، استراتژی عدم مقابله قوی­ترین رابطه را با هوش هیجانی دارا است. </span></span></p>
<p><strong>The purpose and Background:</strong>The aim of this study was to investigate the role of organizational culture in explaining the relationship between emotional intelligence and conflict management strategies in education Mazandaran province.</p>
<p></p>
<p><strong>materials and methods:</strong>This study is applied and descriptive method of correlation. The study population included all employees of the province up to the number of 1412 people.Using cluster random sampling method 306 persons were chosen. Data through questionnaires organizational culture Daft (2001), intelligence Bradberry and Greaves (2005) and conflict management strategies Pvntam and Wilson were collected.Face and content validity tool, to confirm receipt management science professionals And their reliability using Cronbach's alpha coefficient, respectively, 0.9 = α, 0.85 = α and 0.87 = α was calculated.To analyze the data, multivariate regression analysis was used.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> The results showed that the organizational culture of the Department of Education province, participatory culture. In organizations with participatory culture, entrepreneurship, mission and bureaucratic positive relationship between emotional intelligence and conflict management strategy there is a significant<span dir="RTL">.</span> So that the participatory culture, solution-oriented strategy has the strongest correlation with emotional intelligence and entrepreneurial cultures, missions and bureaucratic, non- confrontational strategy has the strongest correlation with emotional intelligence.</p>
فرهنگ سازمانی, هوش هیجانی, استراتژیهای مدیریت تعارض
organizational culture, emotional intelligence, conflict management strategies
1
15
http://jpe.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-162-2&slc_lang=fa&sid=1
پروین
اسدپور
1003194753284600686
1003194753284600686
Yes
علی
یزدان پناه نوذری
1003194753284600687
1003194753284600687
No
علی
گل افشانی
1003194753284600688
1003194753284600688
No