مطالعه ابعاد و مؤلفه های سازمان هولوگرافیک جهت طراحی چهارچوب مفهومی در اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان
|
مرضیه دلیر خانلق*، بهرنگ اسماعیلی شاد |
|
|
چکیده: (2691 مشاهده) |
سابقه و هدف: در عصر جدید سازمانها مایلند تا ویژگیها و اهداف حاکم بر کل سازمان در یکایک اجزاء آنها نمایان شود. این امر باعث تبلور ویژگی کل گرائی و پیدایش سازمانهای هولوگرافیک شده است. هدف پژوهش، طراحی چهارچوب مفهومی سازمان هولوگرافیک است.
مواد و روش ها: پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی است. جامعه آماری شامل کارکنان اداره آموزش و پرورش شیروان در سال 1394 به تعداد 90 نفر بوده که با توجه به جدول مورگان 73 نفر به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار، پرسشنامه محقق ساخته 27 گویه ای است که دارای روایی صوری و محتوایی میباشد و پایایی آن با آلفای کرونباخ 86/0 بدست آمد. برای تحلیل ابعاد و مؤلفه ها، پس از مطالعه محتوایی در متون علمی، از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد.
یافته ها: یافته ها نشان میدهد هریک از ابعاد سازمان هولوگرافیک دارای وضعیت مناسبی بوده است و نتایج آزمون فریدمن نشان میدهد که در بعد محیط کل گرا، تفکر سیستمی بالاترین و انعطاف پذیری، پایین ترین رتبه؛ در بعد ساختار هوشمندانه، هوش سازمانی بالا ترین و کاهش سلسله مراتب کم ترین رتبه؛ در بعد ظرفیت سازی پویا، یادگیری دو حلقه ای بالاترین و تیم های کاری کم ترین رتبه؛ در بعد سرمایه انسانی کارآمد، اندیشه خلاق بالاترین و مشارکت در تصمیم گیری کم ترین رتبه میانگین را به خود اختصاص داده است. در بعد خود مدیریتی فزاینده خود سازماندهی بالاترین و آتوپیا کم ترین رتبه میانگین را به خود اختصاص داده است.
استنتاج: آموزش و پرورش می تواند خود را با تغییرات محیطی وفق دهد و با اتخاذ استراتژی های مناسب، در جهت تحقق استقرار یک سازمان هولوگرافیک حرکت کند. |
|
واژههای کلیدی: سازمان هولوگرافیک، خود مدیریتی فزاینده، ساختار هوشمندانه، سرمایه انسانی کارآمد، ظرفیت سازی پویا |
|
متن کامل [PDF 387 kb]
(1540 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت برنامه ریزی آموزشی دریافت: 1396/1/26 | پذیرش: 1396/12/26 | انتشار: 1397/4/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|