ارزیابی مقایسه ای فرایندهای سازمانی با بهرهگیری از مفاهیم شبکههای اجتماعی؛ مطالعه موردی در آموزش و پرورش مازندران
|
نبی اله یوسفی گرجی*، منصور اسماعیل پور، علیرضا اسلامبولچی، محمدرضا ربیعی مندجین، علیرضا امیرکبیری |
|
|
چکیده: (67 مشاهده) |
این تحقیق، یک تحلیل مقایسهای ازمدل های بازطراحی شده فرایندهای سازمانی را با بهرهگیری از مفاهیم شبکههای اجتماعی ارائه میکند. بدین ترتیب که، در پی انجام مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی که در اداره کل آموزشوپرورش استان مازندران انجامشده بود، از روشهای مختلفی استفادهشده که عبارت بودند از: الگوریتم آلفا، آلفا+، ژنتیک و هیوریستیک. هر یک ازاینروشها، مدلی تولید نمود که برای آنها، ارتباطات سازمانی بین اعضاء به شکل گرافی جهت دار به دست آمد. این چهارگراف، بعلاوه گراف ساختار فعلی اجرای فرایند، پنج مدلی هستند که رویکردهای متفاوتی نسبت به بررسی آنها میتوان داشت؛ مثل دیدگاه فرایندکاوی و دیدگاه ساختاری گراف. برای تعیین میزان مناسب بودن ساختار و انجام مقایسه بین ساختار گراف ارتباطات درروش فعلی اجرای فرایند با خروجی حاصل از چهار روش دیگر، ابتدا باید این گرافها را کمّی سازی نمود. برای این منظور، در این تحقیق به کمک مفاهیم شبکههای اجتماعی مزیت نسبی ساختاری هریک از این مدلها با یکدیگر و همچنین با روش جاری، تعیین خواهد شد. جهت این امر نیز از مهمترین شاخصهای خٌرد (مرکزیت درجه[1]، مرکزیت نزدیکی[2] مرکزیت بردار ویژه[3]و مرکزیت بینابینی[4]) و شاخصهای کلان (چگالی[5]، ضریب خوشه[6]، قطر[7] گراف شبکه، میانگین فاصله[8] و ماژولاریتی[9]) بکارگیری میشود که در تئوری شبکههای اجتماعی مطرح هستند.
[3] Eigenvector centrality
[4] Betweenness centrality
[6] Clustering coefficient
|
|
واژههای کلیدی: فرایندهای سازمانی، آموزشوپرورش، الگوریتم آلفا، آلفا+، ژنتیک و هیوریستیک، شبکههای اجتماعی، شاخصهای خرد و کلان، شاخصهای مرکزیت |
|
متن کامل [PDF 868 kb]
(25 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت دولتی دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1399/1/11 | انتشار: 1400/12/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|