[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 37-46 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران (مطالعه موردی شهرستان ساری)
تقی باهو طرودی *، حسن نقی زاده میارکلائی
چکیده:   (181 مشاهده)

سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های علوم پزشکی شهرستان ساری بود.

مواد و روش­ها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی مازندران (شهرستان ساری) به تعداد 1180 نفر تشکیل می­دهند که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 291 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی- طبقه­ای براساس جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری داده­ها از پرسش­نامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) در 5 مولفه (وظیفه ­شناسی، جوانمردی، فضیلت شهروندی، احترام و نزاکت، نوع­دوستی)، با 24 سوال و پرسش­نامه مدیریت کیفیت جامع (TQM) با 8 سوال استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان امر رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش­نامه رفتار شهروندی سازمانی 85/0 و پرسش­نامه مدیریت کیفیت جامع 89/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره استفاده شده است.

یافته­ها: نتایج تحلیل رگرسیون تک متغیره نشان داد که، رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع نقش مثبت و معناداری دارد و حدود 36 درصد از واریانس نمره مدیریت کیفیت جامع توسط رفتار شهروندی سازمانی تبیین شده است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که، ابعاد وظیفه­شناسی، جوانمردی و نوع دوستی در استقرار مدیریت کیفیت جامع نقش مثبت و معناداری دارند و بعد جوانمردی با ضریب بتا 301/0=β بیشترین نقش را در استقرار مدیریت کیفیت جامع دارد.

استنتاج: رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان­های علوم پزشکی شهرستان ساری نقش مثبت و معناداری دارد و بعد جوانمردی بیشترین نقش را دارد. لذا پیشنهاد می­شود که مدیران و مسئولان علوم پزشکی به این بعد توجه بیشتری نمایند.

واژه‌های کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت کیفیت جامع، بیمارستان‌های علوم پزشکی
متن کامل [PDF 488 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: ۱۳۹۶/۳/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۲۲
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The organizational citizenship behavior role in the establishment of a comprehensive quality management in hospitals of Mazandaran University of Medical Sciences (Sari city case study). JPE. 2017; 4 (3) :37-46
URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-89-fa.html
باهو طرودی تقی، نقی زاده میارکلائی حسن. نقش رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران (مطالعه موردی شهرستان ساری). مجله مهندسی فرآیندها. 1395; 4 (3) :37-46

URL: http://jpe.mazums.ac.ir/article-1-89-fa.html

دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
Journal of Process Engineering

با عرض سلام
 لطفا طبق توضیحاتی که شفاها خدمت شما، عرض شد. در قسمت بارگذاری فایل فرعی باید فرم تعهد نامه پیوست شود.
 در قسمت فایل بدون نام نویسندگان ، فایل مقاله (که نام نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی حذف شده باشد) بارگذاری شود.

و در قسمت بارگذاری فایل اصلی(مشخصات نویسندگان هم در چکیده فارسی و هم انگلیسی و به صورت فایل word) بارگذاری کنید .
 لطفا به نکات راهنمای تدوین برای نویسندگان توجه کافی شود و پس از اماده نمودن مقاله نسبت به بارگذاری آن اقدام نمایید

با تشکر 13/10/95

Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 793 queries by yektaweb 3503