:: دوره 4، شماره 10 - ( 4-1397 ) ::
جلد 4 شماره 10 صفحات 103-92 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش و جایگاه مهندسی ارزش در تعمیر و نگهداری تجهیزات
هادی پازوکی طرودی*
چکیده:   (1794 مشاهده)
امروزه لزوم تولید خدمت/ محصولی با کیفیت بالا و قیمت مناسب و قابل عرضه به مشتریان از اهمیت بسزایی برخوردار می­باشد بطوری­که اگر محصول قابل عرضه به مشتریان در بازار رقابتی حاکم و در مقایسه با محصولات رقبا، نیاز مشتریان را برآورده ننماید ادامه حیات شرکت­ها و سازمان­ها و حفظ بقای آن­ها با مشکل مواجه می­گردد .
از طرفی با توجه به آن­که، کیفیت مناسب خدمت/محصول جهت ارائه به مشتریان در بازارها به عنوان یکی از فاکتورهای کالا / محصول قابل عرضه به مشتریان می­باشد، لازم ­است شرکت­ها و سازمان­ها از دستگاه­ها و تجهیزات مناسب جهت حصول آن بهره گیرند. از طرفی تجهیزات و دستگاه­های مذکور با توجه به شرایط کاری مختلف و تاثیرات اقلیمی و تنوع تولیدات و تغییرات تکنولوژیکی و نگرش­ها و سیاست­های جدید مدیریتی و  نوع تعامل نیروی انسانی و ماشین آلات در معرض فرسودگی و شکست قرار می­گیرند بنابراین بهره­گیری از سیستم نگه­داری و تعمیرات و استفاده از آن و صرفه­جویی از هزینه­های هنگفت خرید تجهیزات و دستگاه­های جدید رونق می­یابد.  این سیستم به منظور افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و دستگاه­های تولیدی و کاهش نرخ خرابی آنها طراحی گردیده است. تعمیر و نگه­داری مناسب و نظام­مند علاوه بر کاهش هزینه­های ناشی از در دسترس نبودن تجهیزات و ایمنی محیط کار، کیفیت محصولات را افزایش داده و سبب بهره وری تولید خواهد گردید.
واژه‌های کلیدی: مهندسی ارزش، نگه‌داری و تعمیرات، هزینه، چرخه تعمیرات و نگه‌داری
متن کامل [PDF 304 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: مهندسی صنایع
دریافت: 1396/8/25 | پذیرش: 1396/9/24 | انتشار: 1397/4/16


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 10 - ( 4-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها