:: دوره 3، شماره 5 - ( 7-1395 ) ::
جلد 3 شماره 5 صفحات 72-62 برگشت به فهرست نسخه ها
مدیریت کیفیت فراگیر و الگوی عملی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان ها
میترا هاشمی*، رضا یوسفی سعیدآبادی، زهره زمانی کوتنایی، حوریه باکری، نفیسه نیکو
چکیده:   (1650 مشاهده)
ظهور سازمان های اجتماعی و گسترش بیش از پیش آنها از ویژگی های بارز تمدن است.در عصر پرشتاب و پرتلاطم حاضر،سازمان برای نیل به اهداف خود به نوعی مدیریت متناسب با ساختارخود نیاز دارد و مدیر باید سازمان را به سمتی سوق دهد که به کیفیت محصولات و خدمات خود توجه نماید.آنچه که مدیریت کیفیت را از یک مدیریت سنتی متمایز می کند عبارت است از :
توجه به فرآیند ها بجای سازمان­ها، توجه به بهبود فرآیندها بجای کار کردن فقط بر خروجی­ها و نتیجه، توجه به مشارکت تمام کارکنان در فرآیند اصلاح و بهبود، توجه به بهینه سازی عملکرد سیستم در مقابل بهینه سازی مولفه های سیستم، تقویت و نیرومند کردن سازمان،افزایش اطمینان مشتری و تقویت ارتباطات درون و بیرون سازمان، کاهش فعالیت غیر ضروری و هزینه زا و افزایش سوددهی، شکل دادن بنیادین جهت بهبود فعالیتهایی که در درون سیستم مدیریت کیفیت انجام می شود.
در مدیریت کیفیت سوال این است که سیستم چگونه تغییر کند تا با آینده انطباق یافته و آن را تحت تأثیر قرار دهد.استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت فراگیر در یک سازمان شرایطی را ایجاد می نماید تا کلیه فعالیت­های اجرایی فرآیندی گردد. اجرایی گشتن فرآیندها،وحدت رویه را درون سیستم موجب می گردد ضمن اینکه از پتانسیل­های بالقوه در کارکنان برای تعریف فرآیندها استفاده می گردد. در جایی که هر عملیات اجرایی بر اساس فرآیند شکل می گیرد،می توان انتظار داشت که،تصمیم گیریها بر ای سازمان اثر بخشی را به همراه داشته باشد با توجه به اینکه در
مدیریت کیفیت فراگیر و الگوی عملی برای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در سازمان ها
دنیای امروز، اثر بخشی یک سازمان با جلب رضایت مشتری سنجیده می گردد، لذا سیستم مدیریت کیفیت ،توانایی پاسخگویی به نیاز مشتریان را دارا می باشد.
واژه‌های کلیدی: مدیریت کیفیت فراگیر، الگوی عملی، استقرار مدیریت کیفیت فراگیر، مشتری گرایی، رهبری، مشارکت کارکنان، رویکرد فرآیندنگر
متن کامل [PDF 461 kb]   (660 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1397/7/9 | پذیرش: 1397/7/9 | انتشار: 1397/7/9


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 5 - ( 7-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها