:: دوره 6، شماره 12 - ( 3-1398 ) ::
جلد 6 شماره 12 صفحات 30-14 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین هوش سازمانی با یادگیری سازمانی (مورد پژوهش؛ کارکنان شهرداری تهران )
مجید دارابی*
چکیده:   (1006 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش سازمانی با یادگیری سازمانی در شهرداری منطقه هفت تهران می‌باشد.
مواد و روش‌ها: این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی پیمایشی- همبستگی می‌باشد و جامعه آماری آن را کلیه کارکنان شهرداری منطقه هفت تهران را تشکیل دادند که با استفاده از نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از دو ، پرسشنامه‌ی یادگیری سازمانی و پرسشنامه‌ی هوش سازمانی استفاده شده است
 یافته‌ها: نتایج نشان داد که: وضع یادگیری سازمانی به نظر پاسخ دهندگان مونا و مذکر یکسان نمی‌باشد. وضع یادگیری سازمانی بر اساس وضعیت تأهلِ پاسخ دهندگان یکسان می‌باشد. بررسی نتایج آزمون تحلیل واریانس یادگیری سازمانی از حیث متغیر های جمعیت شناختی بیانگر وجود تفاوت معنادار تنها در متغیر سن است و در دیگر متغیر های جمعیت شناختی تفاوت معنی داری در زمینه یادگیری سازمانی در گروه‌های مختلف وجود ندارد. وضع هوش سازمانی به نظر پاسخ دهندگان مونث و مذکر یکسان اما بر اساس وضعیت تأهل پاسخ دهندگان یکسان می‌باشد. بررسی نتایج آزمون تحلیل واریانس هوش سازمانی از حیث متغیر های جمعیت شناختی بیانگر وجود تفاوت معنادار تنها در متغیر تحصیلات و سن است و در دیگر متغیر های جمعیت شناختی تفاوت معنی داری در زمینه هوش سازمانی در گروه‌های مختلف وجود ندارد. میانگین یادگیری سازمانی در 3.5566 با انحراف معیار .29465است که از میانگین آماری 3 بزرگ‌تر است؛ بنابراین با 95 % اطمینان نتیجه گیری می‌شود که میزان یادگیری سازمانی در سازمان کارکنان شهرداری منطقه هفت تهران بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. میانگین هوش سازمانی در 3.56 با انحراف معیار .30250است که از میانگین آماری 3 بزرگ‌تر است؛ بنابراین با 95 % اطمینان نتیجه گیری می‌شود که میزان هوش سازمانی در سازمان کارکنان شهرداری منطقه هفت تهران بالاتر از سطح متوسط قرار دارد. ضریب همبستگی به دست آمده، بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه هفت تهران رابطه مثبت و معنادار وجود ندارد؛ همچنین این رابطه در بین مؤلفه‌ها نیز متغیر است؛
نتیجه گیری: میزان یادگیری سازمانی و هوش سازمانی در کارکنان شهرداری منطقه هفت تهران بالاتر از سطح متوسط قرار دارد، لذا بر مدیران است که در جهت مدیریت این سازه ها برای سازمان برنامه و تهمیدات لازم را برنامه ریزی کنند.
واژه‌های کلیدی: هوش سازمانی، یادگیری سازمانی، شهرداری، تهران
متن کامل [PDF 1147 kb]   (882 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
دریافت: 1399/2/16 | پذیرش: 1399/5/13 | انتشار: 1398/3/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 12 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها