بررسی شاخص ها و ابعاد TQMدر دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران
|
عزیزاله خناری نژاد* ، اصغر نادی قرا |
|
|
چکیده: (1437 مشاهده) |
سابقه و هدف: در اصول بنیادین مدیریت کیفیت جامع در راستای انطباق با حرکت تعالی خواه سازمان تجدیدنظر شده است. بر اساس ضرورتی که به منظور ایجاد تحول کیفی در مدیریت سازمان های آموزشی و خدمات درمانی وجود دارد، در این مقاله ضمن اشاره به اساس مدیریت کیفیت جامع (TQM) و ابعاد کیفیت به بررسی لزوم اجرای TQM و امکان استقرار و اجرای آن در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان مازندران خواهیم پرداخت[11]. تحقیقی با عنوان امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در اداره پست استان گلستان انجام داد که بر اساس نتایج بدست آمده سیستم مدیریت کیفیت در ادارات پست استان گلستان قابل اجرا و استقرار بوده اما اینکه آیا اجرای این سیستم در سازمان با موفقیت همراه خواهد بود یا خیر، جای تامل و بحث و بررسی بیشتری را دارد. هم چنین قابل اشاره است که در بحث عملیاتی سازی این سیستم در سازمان به نظر می آید با توجه به نتایج تجزیه و تحلیل انجام شده سازمان با برطرف نمودن نقاط ضعف و آماده سازی بسترهای لازم به اجرای این سیستم اقدام نماید تحقیقی با عنوان امکان سنجی استقرار سیستم مدیریت کیفیت در سازمانهای خدمات شهری : مطالعه شهرداری مشهد که تحلیل داده های پژوهش نشان داد که تنها بیشتر ابعاد اصلی تحقیق یا قابل اجرا یا در حال اجرا بوده بجز بحث آموزش دائمی کارکنان که کمتر مورد توجه مدیران سازمان است. هوشنگ امیری در سال 1378 تحقیقی تحت عنوان بررسی عملکرد نظام مدیریت کیفیت فراگیر در حوزه معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که تحلیل پژوهش حاضر نشان داد که در بخش خدمات مهمترین رده سازمانی که می تواند روی کیفیت خدمات و رضایت مشتری تاثیر داشته باشد ،رده پایین سازمان است که شامل بخشهایی از کارکنان ، دفتر معاونت و مدیریت های ذیربط، دبیر خانه مرکزی ، خدمات پشتیبانی ، کارگزینی و غیره است.
مواد و روشها: این پژوهش از نوع کاربردی و از جهت نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی است. در این تحقیق برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامهای استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است که این پرسشنامه توسط [ 11] اولین بار مورد استفاده قرار گرفته است. پرسشنامه مذکور با 3 سوال عمومی و 33 سوال مربوط به تحقیق طراحی شده است. پایایی این پرسشنامه 81% ( آلفای کرونباخ) اندازه گیری شده و برای تعیین حجم نمونه از جدول کرجسی مورگان استفاده شده است، که 285 نفر بوده است. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بوده است. از بین 285 پرسشنامه توزیع شده تعداد 280 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش از آزمونهای کولموگرف – اسمیرنف جهت سنجش نرمال بودن دادهها و از آزمون تی تک نمونهای جهت آزمودن میزان اجرایی شدن هریک از ابعاد مدیریت کیفیت فراگیر استفاده شده است ضمنا از آمار توصیفی جهت تشریح شرایط دموگرافی پاسخگویان استفاده شده است و نرم افزار مورد استفاده درین تحقیق SPSS می باشد.
یافتهها: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد که میانگین کسب شده برای مدیریت کیفیت جامع 915/3 بوده و با توجه به مقدار آماره تی نشان دهنده معنی دار بودن اختلاف با میانگین طیف لیکرت ( عدد 3) در سطح معنیداری 05/0 است، در بخش اجرای سیستم مدیریت کیفیت میانگین 012/4 بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار ، در بخش مسئولیت پذیری و خدمت رسانی میانگین 312/4 بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار، در بخش توجه مدیران به آموزش کارکنان میانگین 035/4 اختلاف با میانگین 3 معنی دار، در قسمت مشارکت کارکنان میانگین بدست آمده 656/2 اختلاف با میانگین 3 معنی دار نمی باشد، در بخش استفاده از آمار و اطلاعات در تصمیمگیری سازمان میانگین 186/3 در حد متوسط بوده و اختلاف با میانگین 3 معنی دار نمی باشد و در نهایت در بحث عوامل فیزیکی و محسوس سازمان میانگین 858/3 اختلاف با میانگین 3 معنی دار است.
استنتاج: مطالعه ما نشان می دهد که مدیریت کیفیت جامع در حال انجام و اجرا در دانشگاه علوم پزشکی می باشد و بجز در حوزه مشارکت کارکنان و استفاده از آمار و اطلاعات در تصمیم گیریها که در حد متوسط بوده سایر ارکان مدیریت کیفیت در سطح قابل قبول و خوبی قرار دارد.
|
|
واژههای کلیدی: مدیریت کیفیت، کیفیت فراگیر، ابعاد کیفیت |
|
متن کامل [PDF 497 kb]
(986 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
مدیریت دولتی دریافت: 1392/6/9 | پذیرش: 1392/7/27 | انتشار: 1394/12/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|