بررسی رابطه مدلهای تصمیم گیری و اعتماد سازمانی با تاکید بر فرهنگ سازمانی
(مطالعه موردی آموزش و پرورش استان مازندران)
|
علی گل افشانی، محمدتقی معتمدی تلاوکی، تقی باهو طرودی*، ارسطو گوران اوریمی |
|
|
چکیده: (2536 مشاهده) |
سابقه و هدف: هدف کلی پژوهش بررسی رابطه مدلهای تصمیم گیری و اعتماد سازمانی با تاکید بر فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش استان مازندران است.
مواد و روشها: پژوهش توصیفی همبستگی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری آن شامل کلیه کارکنان اداری آموزش و پرورش مازندران به تعداد 1412 نفر میباشند. با روش نمونه گیری خوشهای تعداد 306 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامههای مدل تصمیم گیری، اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی گردآوری شده و روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسیده و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 0.83، 0.87 و 0.89 محاسبه شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در آمار استنباطی از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.
یافتهها: در ادارههای با فرهنگ مشارکتی و ماموریتی بین مدل تصمیمگیری کارنگی و اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. در ادارههای با فرهنگ کارآفرینی بین مدل تصمیمگیری مرحلهای و اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد و در ادارههای با فرهنگ بورکراتیک بین مدل تصمیمگیری سطل زباله و اعتماد سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
استنتاج: فرهنگ سازمانی حاکم بر آموزش و پرورش استان مازندران فرهنگ مشارکتی و مدل رایج تصمیمگیری مدیران آن، مدل کارنگی است و در مجموع اعتماد سازمانی از سطح نسبتاً مطلوبی در آن برخوردار میباشد. |
|
واژههای کلیدی: مدلهای تصمیم گیری، اعتماد سازمانی، فرهنگ سازمانی |
|
متن کامل [PDF 599 kb]
(2888 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1396/3/30 | پذیرش: 1396/6/5 | انتشار: 1396/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|