نقش رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران (مطالعه موردی شهرستان ساری)
|
تقی باهو طرودی*، حسن نقی زاده میارکلائی |
|
|
چکیده: (2625 مشاهده) |
سابقه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستانهای علوم پزشکی شهرستان ساری بود.
مواد و روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه کارکنان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران (شهرستان ساری) به تعداد 1180 نفر تشکیل میدهند که براساس جدول کرجسی و مورگان (1970) تعداد 291 نفر با روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای براساس جنسیت به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) در 5 مولفه (وظیفه شناسی، جوانمردی، فضیلت شهروندی، احترام و نزاکت، نوعدوستی)، با 24 سوال و پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع (TQM) با 8 سوال استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان امر رسید و پایایی آنها با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی 85/0 و پرسشنامه مدیریت کیفیت جامع 89/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون تک متغیره و چندمتغیره استفاده شده است.
یافتهها: نتایج تحلیل رگرسیون تک متغیره نشان داد که، رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع نقش مثبت و معناداری دارد و حدود 36 درصد از واریانس نمره مدیریت کیفیت جامع توسط رفتار شهروندی سازمانی تبیین شده است. همچنین نتایج آزمون رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که، ابعاد وظیفهشناسی، جوانمردی و نوع دوستی در استقرار مدیریت کیفیت جامع نقش مثبت و معناداری دارند و بعد جوانمردی با ضریب بتا 301/0=β بیشترین نقش را در استقرار مدیریت کیفیت جامع دارد.
استنتاج: رفتار شهروندی سازمانی در استقرار مدیریت کیفیت جامع در بیمارستانهای علوم پزشکی شهرستان ساری نقش مثبت و معناداری دارد و بعد جوانمردی بیشترین نقش را دارد. لذا پیشنهاد میشود که مدیران و مسئولان علوم پزشکی به این بعد توجه بیشتری نمایند. |
|
واژههای کلیدی: رفتار شهروندی سازمانی، مدیریت کیفیت جامع، بیمارستانهای علوم پزشکی |
|
متن کامل [PDF 571 kb]
(1089 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1395/3/22 | پذیرش: 1395/4/5 | انتشار: 1396/10/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|