بررسی استقرار مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی استان مازندران در سال 1393
|
سمیه حسام، سودابه کرمی |
|
|
چکیده: (2238 مشاهده) |
زمینه وهدف: هدف این پژوهش بررسی چگونگی استقرار مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی استان مازندران در سال 1393 بوده است و به منظور سنجش معنیدار بودن ارتباط بین فرهنگ سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت.
مواد و روش : مطالعه حاضرتوصیفی و تحلیلی بوده، جامعه آماری تعداد 2000 نفر ار کارمندان سازمان تامین اجتماعی استان مازندران میباشد که تعداد 200 کارمند طبق فرمول کوکراین و با روش نمونهگیری طبقه بندی شده به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس با جمعآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزار پرسشنامه در قالب روش تحقیق میدانی و نیز با استفاده از نرمافزار spss از آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و T جهت سنجش مولفههای فرهنگ سازمانی با مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان مازندران پرداخته شده است.
یافتهها: با توجه به مباحث ارایه شده در این پژوهش میتوان گفت که امروزه دانش منبع ضروری و پایدار برای مزیت رقابتی است. در عصر تحول و عدم اطمینانهای محیطی، سازمانهایی موفق هستند که بطور مستمر دانش تولید کنند و آن را در سراسر سازمان اشاعه داده و در فناوریها، محصولات و خدمات به کار گیرند و با توجه به اینکه اساسیترین مشخصه سازمانهای هوشمند در قرن 21، تأکید بر دانش و اطلاعات است، بنابراین بکارگیری مدیریت دانش در سازمانها از اهمیت بالایی برخوردار است و فرهنگ سازمانی به عنوان یک فاکتور مهم نقش کلیدی را در استقرار مدیریت دانش ایفا میکند. در واقع فرهنگ سازمانی زیربنای مدیریت دانش است.
استنتاج: نتیجه تحقیق بصورت شفاف نشان داد که بین مولفههای عوامل موثر بر استقرار مدیریت دانش با مدیریت دانش در سازمان مذکور رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد و شدت همبستگی بین دو متغیر 9/52+ درصد میباشد. |
|
واژههای کلیدی: مسئولیت اجتماعی، نوآوری، مدیریت دانش، استقرار، سازمان |
|
متن کامل [PDF 477 kb]
(1239 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی دریافت: 1397/5/24 | پذیرش: 1397/5/24 | انتشار: 1397/5/24
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|